در باره یلدا
یلدا ܝܠܕܐ واژه سیریائی کهن و به میانای زادروز است که در عبری هولِدت הוּלֶדֶת و در عربی ولادة که واژهی تولد از آن شاخه زده است.
جشن یلدا در روزگار پیش از زرتشت در پیرامون هزاره سوم تا چهارم پیش از میلاد آغاز شد و تا به امروز بیش از پنجهزار سال است که در ایران جشن گرفته میشود. یلدا واژهئی سیریائی (سریانی) به میانای زادروز درسدهی سوم پس از میلاد است و در پهلوی اشکانی به زایشن (zāyıšn-i mihr – زادروز میترا) شناخته میشده است.
جشن یلدا در سالنامهی ایرانی در آستانهی نخستین روز زمستان (۲۱ تا ۲۲ دسامبر) برگزار میشود که در وارونال (انقلاب) زمستانی درگردش زمین بهگرد خورشید، و چهل روز پس از جشن بزرگ سده در جشن رستاخیز میترا برگزار میشود. هرودوت تاریخنگار یونانی، پلوتارک زندگینامهنویس یونانی، پورفیری خردورز نوپلاتونی (نوافلاتونی)، اوریجن دگرگونگرِ شناخت (عرفان γνῶσις) و سنت جروم پدر کلیسا در نوشتههای خود در بارهی همهپذیری ودلبستگی گسترده به میترا، که به سوی پدر آسمانی خود ، خورشید یا "Sol Invictus" (خورشید شکست ناپذیر در امپراتوری رم) به فرازمیشود؛ گزارش دادهاند.
میترا از آناهیتا، مادردوشیزهی پاکدامن ایزد dei genetrix virgo immaculata، ایزدبانوی آبها، که به لاتین «مادردوشیزهی خداوند» virgo mater Dei خوانده میشود، دیده به جهان بگشود. از میترا به آوند "روشنائی جهان" lux mundi نماد راستی، داوری و وفاداری یاد میشد. وی میانجی میان آسمان و زمین بود و یکی از سهتائی آشاوان sancta trinitas بود که چشمداشتاش از باورمنداناَش خویشتنداری، پرهیزگاری و ایستادهگی در برابر خواهشهایتنانهگی بود. این باورها در پساتر در آئینهای شناخت (عرفان) ایرانی اندر شد. میترا نمایانگر سامانه منشوندی ( نظام اخلاقی) بود که در آن هموندی برادرانه در برابر نیروهای اهرمنی برانگیخته و ستایش میشد.
تاریخنگار رُمی کوئینتوس روفوس در کتاب خود تاریخ اسکندر آورده است که سربازان داریوش پیش از رفتن به نبرد با اسکندر، میترا و آتش را برای دستیابی به پیروزی نیایش می نمودند.
Darius illud , quod Parmenio suaserat, hostem facturum esse coniectans , frenatos equos stare, magnamque exercitus partem in ar- mis esse, ac vigilias intentiore cura servari iusserat : ergo ignibus tota eius castra fulgebant. Ipse cum ducibus propinquisque agmina in armis stanti- um circumibat , Solem Mithren , sacrumque et aeternum invocans ignem, ut illis dignam vetere gloria , maiorumque monumentis fortitudinem in- spirarent...
با این که، یونانیها و رمیها در بیش از هزار سال نبرد با ایران آئین میترائی مغان را همانند با آئن ذرتشت میگرفتند و آنرا دشمن میداشتند، سرانجام پرستش میترا از سوی فریگیا در ترکیه کنونی به رم اندر شد. میتراگرائی در میان رمیها به دینی ارتشی دگرگون شده بود. آسیبهای بسیار نبرد که همواره سپاهیان رم را در بیم و هراس نگاه میداشت لاد آن شد که آنها نیز خواستار آن باشند تا از پناه و پشتیبانی ایزدان همرزمان بیگانه خود برخوردار بشوند. تا که شاید به پیروزی و کامیابی دستیابند. از آنجا که باورهای میترایی بر پیروزی، و نیرومندی و درپناهش استوار بود. نیایشگاهها وپرستشگاههای میترادر سراسر امپراتوری رم بپاشد. در سال ۶۷ پیش از میلاد، نخستین لشگر سربازان میتراباور به فرماندهی ژنرال پومپیوس در رم پدیدار شد و سرانجام دهنادهای ایرانی با سامانهی اعتقادی آئنی رم باستان درهم آمیخت تا بهآنجا که امپراتور روم الگابالوس (فرمانروا از ۲۱۸ تا ۲۲۲,پس از میلاد) میترا را خدای دهنادین کشور آگهداد نمود. سپس برای بیش از سیصد سال فرمانروایان امپراتوری رم ایزد میترا را که خداوند پیمانهای رمی شده بود، پرستش کردند، و دهناد دست دادن او را سربازان رمی در سراسر دریای مدیترانه و اروپا پخش نمودند.
این باور و دهناد درهمه پهنهی مرزهای رم از اسکاتلند تا صحراهای عربستان و آفریقا و از اسپانیا تا دریای سیاه گسترده شد. نیایشگاههای باستانی میترائی در بریتانیا، ایتالیا، رومانی، آلمان، مجارستان، بلغارستان، ترکیه، ارمنستان، سوریه، اسرائیل و شمال آفریقا یافت شده است. در رم، بیش از صد سنگنوشته به میترا ارمغان شده است، افزوده برآن 75 تندیس، و سازههائی از نیایشگاههای میترایی در بسیاری از شهرهای اروپا اینک یافته شدهاند، که یکی از بزرگترین آنها پرستشگاه میترائی ساخته شده ددر زیرکلیسای سنت کلمنته، در نزدیکی کولوسئوم در رم است.
در ایران، پادشاهان دودمان پارتی آرشآکیان، میتراباور بودند. تا اینکه ، خاندان ساسانی ذرتشتی آنها را سرنگون کردند، و تلاشیدند تا دین میترا را در ایران ریشهکن کنند. موبد بزرگ آنها کارتیر، همانسان که خود با سربلندی در نگار برجستههای سنگی خود می پذیرد، همهی نشانههای دین میترا را از میان برد. اگرچه او بهناچار میترا را در ایزدانآستان بازسازی شده در اوستا به آوند ایزدی کهتر پذیرفت. با این همه، شاهزادگان اشکانی ارمنستان همگی از پرستندگان میترا ماندند و بخشی بزرگ از این سرزمین به آناهیتای دوشیزه ویژه شد. بسیاری از میترائوم ها یا نیایشگاههای میترائی در ارمنستان ساخته شد که یکی از پایگاههای میتراگرائی و مهرانی برپا ماند.
نظرات
ارسال یک نظر